Líhnutí artemie (žábronožky solné) bez vzduchování

29.03.2021

Již druhý článek v pořadí, ve kterém se opět zaměřím na živé krmení, které je vhodné nejen pro Vaše akvarijní rybičky, ale pochutnají si na něm také krevetky a ráčci. Tentokrát se budu věnovat domácímu chovu artemií, tedy žábronožky solné. Pozitiva této pochoutky snad ani nemusím zmiňovat. Čerstvě vylíhnutí jedinci jsou velmi drobní, ovšem o to více výživní, jsou plní proteinů a přírodního karotenu. Nejen pro to se tak jedná o jednu z nejhodnotnějších a nejvýživnějších krmiv, které můžeme našim vodním mazlíčkům nabídnout. A že to opravdu ocení!

Pokud vylíhnutým artemiím nepodáváme krmivo (především řasy) potřebné k jejich růstu, je nevyhnutelný jejich brzký úhyn. Zpravidla čím jsou starší, tím méně výživné jsou. Může za to fakt, že většina akvaristů nemá prostředky, kterými by mohli vylíhnuté artemie krmit. Ty tedy plavou a spotřebovávají své vlastní zásoby živin, dokud nenastane situace, kdy už nemají z čeho brát a pomalu umírají. Čerstvě vylíhnuté artemie mají lehce oranžovou barvu (pozorovatelné při větším shluku artemií, například na sítu). Pokud se podíváme na artemie staré 4-5 dní určitě si všimneme, že již nejsou tak oranžové, jako jejich právě vylíhnutí kolegové. Právě tímto pozorováním jsem si potvrdil domněnku, kterou jsem zmínil v předešlé větě - čím jsou starší, tím méně výživných hodnot mohou poskytnout.

Z počátku se mi nedařilo artemii z jednoho líhnutí uchovávat ke zkrmení po více dnů. Ve finále jsem ovšem přišel s řešením, které jsem si již několikrát odzkoušel a funguje mi. Hned poté, co se artemie vylíhnou se jich snažím co největší množství odsát malou vzduchovací hadičkou. Odsávám je do drobného síta, které je zadrží. Následně ve sklenici smíchám běžný poměr soli a čerstvé vody (1 polévková lžíce na 0,5 litru vody). Čerstvou vodou myslím novou vodu z kohoutku (samozřejmě může být i odstátá), ovšem nikdy nepoužívám slanou vodu, ve které se již artemie líhly. Tuto čerstvou vodu následně rozliji do malých uzavíratelných kelímků od omáček. Jakmile mám vše přichystané, tak stačí ze síta nabrat odsáté artemie, které rovnoměrně rozdělím do jednotlivých kelímků. Samozřejmě nikdy nedokážu ze síta vybrat veškeré artemie, proto jednoduše síto se zbývajícími artemiemi opláchnu v akváriu. Před vnořením síta do akvária ještě artemie raději proplachuji pod kohoutkovou vodou, abych z nich, ale také ze síta odstranil přebytečnou sůl. Takto připravené artemie skladuji v lednici. I po pěti dnech v lednici je velká většina artemií stále živá, ovšem již nejsou tolik oranžoví, jako když jsem je tam ukládal. Vysvětluji si to tím, že pokud je dáme do studeného prostředí, jejich metabolismus se zpomalí a tím pádem spotřebovávají méně vlastních živin a déle vydrží. Další dny mi už stačí pouze sáhnout do lednice, artemie z kelímku přelít přes síto, propláchnout je pod tekoucí vodou a můžu ihned krmit.

Nějaké základní informace tedy již máme. Úplně dopodrobna jsem se o artemiích nerozepisoval, od toho tu jsou jiní a povolanější, každý se jistě těchto informací dokáže dopátrat. Já se pouze snažil shrnout nějaké své vlastní pozorování a zkušenosti.

Líhnutí artemií můžeme provádět buď za pomoci vzduchovacího motůrku nebo bez něj. Pokud se rozhodnete pro vzduchovací motůrek jistě na internetu naleznete plno podrobných návodů, podle kterých lze postupovat a z tohoto důvodu se tedy tímto způsobem líhnutí nebudu dál zabývat. Tak jako ve svých akváriích nerad používám nadbytečnou techniku, tak ani v tomto případě tomu není jinak. Chtěl jsem tichý a jednoduchý způsob, kterým bych mohl své artemie líhnout. Zhruba rok zpátky jsem se ovšem na internetu nemohl dopátrat téměř žádného článku, který by pojednával o takovém jednoduchém způsobu líhnutí artemií. Pokud po těchto informacích pátráte taky a narazili jste na můj blog, jste na správném místě. Tak pojďme na to!

Co budeme potřebovat:


  • vajíčka artemie solné k líhnutí,
  • síto (jemnost 0,15 mm je dostačující),
  • vzduchovací hadičku,
  • nádobu a
  • sůl, protože bez soli to nejde!

V prvním kroku je třeba připravit slanou vodu. Na různých stránkách se dočtete o různých poměrech vody a soli. Já jednoduše používám jednu zarovnanou polévkovou lžíci na zhruba půl litru vody a nemám žádný problém s líhnutím. Žádné další přísady do vody nepřidávám, protože to prostě pro mé hobby potřeby není třeba. Nádobu k líhnutí volím spíše delší nežli vysokou. Hlavním důvodem je, že potřebuji co největší plochu hladiny, po které se mohou vajíčka artemie rozprostřít. Nádoba, kterou používám má cca 6 litrů a pořídil jsem ji za 65 Kč v nejmenovaném hobby marketu i s víkem.

Jakmile máme v nádobě připravenou vodu, přisypeme vajíčka žábronožky. Používám vajíčka od EasyFish a nemůžu si stěžovat! Na cca 4 litry slané vody přidávám jednu lžičku artemií (lžička je součástí balení vajíček). Tato jedna lžička mi bohatě stačí pro cca 30 drobných rybek na 4 dny. Nádobu umístím někam na teplé místo a čekám. V průběhu čekání sem tam vajíčka, která se usazují na hladině divoce rozmíchám ve vodě. Někdy to dělám 3krát za den, někdy pouze jednou denně a někdy pouze jedinkrát na začátku a pak v průběhu už vůbec. Vždy se mi vylíhne dost artemií, ale musím uznat, že když jim dám trochu té péče a promíchám je, tak se jich vylíhne víc. Promíchání nemusí být nijak dlouhé, stačí 10 sekund, pak se přesvědčit, že jich není většina na stěnách mimo vodu a to stačí.

Po 2 až 3 dnech se líhnou malé artemie. Čím menší rybky jimi potřebujeme krmit, tím dříve bychom je měli po vylíhnutí odsát a zkrmit. V řádu několika hodin po vylíhnutí totiž dokáží zněkolikanásobit svoji velikost. Jelikož mně osobně je to vcelku jedno, čekám do 3. dne a odsaji jich co nejvíc naráz. Několik minut před odsátím je ještě jednou pořádně v nádobě promíchám, jako když se míchá barva. Jelikož jsou artemie světlomilné, umístím před krabici svítilnu, ke které se začnou shlukovat, aby pro mě bylo následné odsávání o něco snadnější. Jakmile vidím, že se již většina artemií nahromadila u zdroje světla, popadnu hadičku se sítem a odsávám.

Pro někoho může být mnou popsaná varianta poněkud pracná a zdlouhavá. Pokud ale nechcete využívat vzduchovacího kamínku a líhnout tak artemii klasickým způsobem, zmíním, že ještě existuje chovná miska určená k líhnutí artemií bez potřeby vzduchování. Funguje dobře, ale nedokázala mi poskytnout dostatečné množství artemií. Vzhledem k pořizovací ceně jsem nechtěl investovat do více misek a přešel tak na líhnutí artemií podle výše zmíněného postupu.

Artemie se dají koupit také odskořápkované nebo mražené. Odskořápkované artemie si zachovávají maximální množství výživových hodnot, ovšem dokáže se to vyrovnat pohledu na spokojené rybky, které prohánějí kmitající se artemie ve vodě? Ani náhodou!

© 2021 Fungující Akvárium. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky